Min utrustning

Jag har än så länge inte så mycket utrustning speciellt för geocaching – ordentliga kläder och kängor är ju sådant som alla har, eller hur?

Min utrustning är ju ganska hastigt ihopsamlat, men jag tror att jag är ganska bra rustad. Utrustningen kommer säkerligen att utvecklas allteftersom.

Hjärtat i utrustningen är min telefon – en HTC Desire HD. Inte den ultimata GPSen, men fungerar någorlunda. Det fel jag redan nu märkt av vet jag inte om de beror på telefonen eller handhavandefel. Om jag fortsätter med den här hobbyn kommer jag givetvis att investera i en ”riktig” GPS-enhet som tål vildmarkslivet bättre och inte minst har bättre batteritid. På telefonen kan man riktigt se hur batteristapeln krymper när geocaching-appen är igång och letar satelliter…

Det som jag själv tänker på som ”utrustningen” är ju midjeväskan, en riktig heavy duty väska som faktisk är riktigt bekväm om den bärs på ryggen. Väskan har två fickor för flaskor/termosar och två fack – ett riktigt stort och ett lite mindre. Denna väska innehåller:

  • Två stycken ”vattentäta” LED-ficklampor, varav en hänger i ett fodral på bältet vilket kan ses på bilden.
  • En styck pannlampa – ”vattenresistent”
  • Pennor – både blyerts och kulspets.
  • Tomma papper – ifall loggen är full eller förvandlad till Papier-maché vilket jag redan råkat ut för.
  • Plastpåsar. Se ovan. Läcker burken in vatten kan det vara snällt att stoppa in ditt nya papper i en plastpåse så efterföljande cachare har något att skriva på  även om de inte har något papper med sig.
  • Ett litet första hjälpen-kit innehållande plåster och våtservetter – både vanliga och antiseptiska. Har ett större kit, men det ligger på jobbet och dit planerar jag inte att gå under semestern! 😆
  • Handsprit. Om man inte har möjlighet att tvätta händerna kan det ju kännas fräscht att sprita händerna innan man äter sin smörgås…
  • Resorb. Salt och vätskeersättning – i praktiken sportdryck i form av brustabletter. Socker tillsättes separat. 😉
  • Kompass. Min 30 år gamla trotjänare. Jag hoppas att jag aldrig kommer att behöva den, men dör telefonen/GPSen och du är vilse hjälper den dig att hålla en rak kurs. Skaffa en kompass och lär dig använda den!
  • Billaddare till telefonen. Som jag nämnde ovan så suger smartphones batteri! Se till att ladda då du kan, för batteriet håller inte för en hel dags geocaching.
  • En kåsa, eller mugg som man säger söderut. Om du passerar en kallkälla eller om någon bjuder på kaffe.

Det är allt jag har för tillfället, jag kommer att uppdatera om något försvinner eller tillkommer!

(Jag kan även tillägga att det enda jag inte redan hade innan jag blev intresserad av geocaching var billaddaren och pannlampan, och dom sakerna hade jag ändå tänkt köpa ”så småningom”.)

One comment on “Min utrustning

  1. per finnberg skriver:

    Märker själv att arsenalen ökas ju mer man håller på. Man söker nya utmaningar vilka oftast kräver specialutrustningar av olika slag. Ficklampor av olika modeller (tom en uv-lampa då en speciell liten multicach guidade runt en bland ledtrådar i omgivningarna som bara kunde ses med uv lampa), kikare, rep, billaddare, externt batteri (kommer dock att köpa en ”riktig” gps till veckan). Har tom tagit ner kanadensaren till luleå då flera cacher finns på ställen man inte kan gå till. Har tittat lite på klätterselar och hjälmar, då vissa cachar kräver sånt 🙂
    Det är en underbar hobby för en äventyrlig, friluftsälskande tekniknörd som mig 🙂

Kommentera

